PROIECT DE
DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ
AL
ŞCOLII GIMNAZIALE
„ADA UMBRA”
IANCA
2013-2017
CUPRINS
I. DIAGNOZA
1.
ARGUMENT
/ JUSTIFICAREA PROIECTULUI
2. DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI
EXTERN AL UNITĂŢII ŞCOLARE
2.1. INFORMAŢII DE TIP CANTITATIV
2.2. INFORMAŢII DE TIP CALITATIV
2.3. CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ
2.4. ANALIZA PEST(E)
2.5. ANALIZA SWOT
II. STRATEGIA
1. VIZIUNEA
2.
MISIUNEA
3.
ŢINTE (SCOPURI) STRATEGICE
4.
OPŢIUNI STRATEGICE
5.
REZULTATE AŞTEPTATE
6.
PROGRAME DE DEZVOLTARE
III. IMPLEMENTAREA STRATEGIEI
1.
PLAN OPERAŢIONAL
IV. MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA
PROIECTULUI
1.
MONITORIZAREA
INTERNA
2.
MONITORIZAREA
EXTERNA
Baza conceptuală a prezentului proiect de
dezvoltare instituţională o reprezintă legislaţia în vigoare :
Legea Educaţiei Nr.1/2011; Ordine
de Ministru,norme metodologice, alte
acte normative referitoare la
implementarea legii;
Ordinele, notele,
notificarile şi precizarile M.E.C.T.S.;
Programul de Guvernare 2012, capitolul XIII.
Educatie;
·
Metodologia formării continue
a personalului didactic din unităţile de învăţământ preuniversitar
·
Regulamentul de Organizare şi
funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
·
OMECTS
nr.5606/31.08.2012, privind Metodologia de
organizare şi desfăşurare a Evaluării Naţionale pentru elevii cls.a VIII
a-2012-2013
·
Ordonanţa de urgenţă OU
75/2005 privind asigurarea calităţii în educaţie
- Legea nr.87 / 2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.75 / 12.07.2005, privind asigurarea calităţii în educaţie
- Ordinul 4925/2005 si Anexa Ordinului 4714/23.08.2010 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi functionare a unit.din inv.preuniversitar
·
O.M. 4595/2009, privind
evaluarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar
·
Raportul ISJ OLT, privind
starea învăţământului în anul şcolar
2012-2013
·
Programul managerial al ISJ
OLT pe anul 2012-2013
·
Strategia managerială a ISJ
OLT pentru anul şcolar 2012-2013
·
Raportul privind starea
învăţământului la nivelul unităţii în anul şcolar 2012-2013
·
Anexa la OMECTS
nr.1409/29.06.2007 – Strategia Ministerului Educatiei Cercetarii,Tineretului si
Sportului, cu privire la reducerea fenomenului de violenta in unitatile de
invatamant preuniversitare
I. DIAGNOZA
1. ARGUMENT/JUSTIFICAREA
PROIECTULUI
“A-i educa înseamnă a-i face pe copii să-şi însuşească prin exeperiență un sistem de valori care să le dea posibilitatea să se integreze în mod inteligent şi în mod moral într-o lume în rapidă prefacere”.
Robert Dottrens
Cu toate ca si pâna acum dezvoltarea
şcolii a constituit o preocupare permanenta a colectivului nostru, se simte
nevoia existenţei unui proiect de dezvoltare şcolara destinat deopotriva şcolii
si comuniţătii locale.
Şcoala funcționează şi de
dezvolta prin efortul combinat al structurii de conducere a şcolii, al
personalului şcolii, elevilor şi părinților, aceştia alcătuind comunitatea
educațională.
PROIECTUL
DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ AL UNITĂȚII SCOLARE este documentul
si instrumentul de lucru necesar, asigurând o imagine reală si o analiză a
ceea ce este scoala, si proiectează pe termen lung activitatea viitoare, pe
baza unor repere clare. Perioada 2013-2017 pentru care am elaborat acest
proiect este necesară si suficientă pentru stabilirea unor obiective
care să depăsească durata unui ciclu de învătământ în asa fel încât
obiectivele propuse să poată fi evaluate si confirmate.
·
Asigură astfel progresul, evolutia si
înregistrarea unor rezultate pozitive pe traiectoria Cine suntem? Unde ne
aflăm? Ce schimbări se impun? Cum vom reusi să le realizăm? Ce valori ne sustin?
Cine sunt beneficiarii schimbărilor?
·
Concentrează atentia asupra finalitătilor
educatiei: dobândire de abilităti, atitudini, cunostinte, aptitudini, credinte
si valori.
·
Asigură concentrarea tuturor domeniilor
functionale ale managementului: Curriculum, Resurse material – financiare,
Resurse umane, Relatii sistemice si comunitare.
·
Asigură coerenta transpunerii strategiei
pe termen lung a scolii într-o listă de obiective pe termen scurt, ce pot fi
usor întelese si monitorizate.
·
Favorizează cresterea încrederii în
capacitătile si fortele proprii; asigură dezvoltarea personală si profesională.
·
Dezvoltă parteneriatele din interiorul
si exteriorul unitătii scolare, implicând în educatie mai multi factori (
familie, comunitate, institutii educationale )
«
INDEMN LA PRESTIGIU »
Dacă este
să gândim o ierarhie a valorilor instituţionale din invăţamantul preuniversitar
oltean Şcoala Gimnaziala ,, Ada Umbra ,, Ianca ar ocupa cu siguranţă unul
din locurile fruntaşe,bucurandu-se de prestigiu si notorietate in spatiul plin
de nobleţe al oamenilor şcolii ,de mandria si recunostiinţa celor care au
absolvit aici ,de aprecierea si veneraţia intregii societaţi civile ,a
generatiilor de elevi care au invatat si invata rosturile cunoasterii si ale
vieţii in acest « templu sacru « al şcolii româneşti
contemporane.
Cred în
valorile profesionale formate si afirmate de-a lungul timpului in această
şcoala, în capacitatea si competenţele corpului profesoral de aici,de a obţine
si menţine la standarde ridicate performanţele elevilor.
O alta mare
bucurie care mă incearcă de multe ori este atunci când am prilejul să-i aud pe
parinţii elevilor vorbind frumos despre instituţia şcolara unde copiii lor
invaţă multe lucruri interesante de la profesori bine intentionaţi si daruiţi
profesiunii alese.
Cred că este
riscant să le spunem acestor oameni că îşi exercită o meserie de excepţie .A fi
profesor este mai mult decat atât. A fi profesor înseamna să faci ceva care nu
este la îndemâna oricui, iar o astfel de întreprindere o poţi încredinţa numai
zeilor.A fi profesor este o misiune ce ţine de arta de a-i invaţa pe altii ceea
ce ştii tu mai bine şi a-i educa pentru ca ei sa fie de folos viitorului
,alaturi de oameni ,pentru ei si pentru ţara lor.
In
concluzie ceea ce se intâmplă în activitatea şcolii noastre se refera la arta
de a instrui şi a educa generaţia mileniului III, de a-i pregăti pe aceştia să
găsească raspunsurile potrivite la provocările zilei de mâine .
Sunt
încredinţată că elevii si corpul profesoral de aici se află pe traiectoria
ascendentă a devenirii învatământului românesc ,catalizandu-şi acţiunile pe
directia redimensionării continue a calităţii ,sporirii si menţinerii
notorietătţii de care se bucură această instituţie şcolară.
Ar fi foarte
multe de spus despre Şcoala Gimnaziala ,, Ada Umbra ,, Ianca dar inchei
aici,gândindu-mă la eforturile comune ale profesorilor şi părinţilor legaţi
spiritual de această şcoala,de a păstra prestigiul obţinut de-a lungul anilor
prin studiu intens,muncă si chiar sacrificiu de sine.
Acesta este
indemnul meu : « LUPTĂ PENTRU
PRESTIGIU,LUPTĂ PENTRU A SE ŞTI CA EXISTI
SI POŢI ! Prof. ALINA PÂRVULETU
2. DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI
EXTERN AL UNITĂŢII ŞCOLARE
2.1. INFORMAŢII
DE TIP CANTITATIV
a) Date de identificare
Denumire
|
SCOALA
GIMNAZIALA ADA UMBRA IANCA
|
Adresă
|
Str. Intrarea Iencii
|
Telefon
|
(+40) 249 537 076
|
Fax
|
(+40) 249 537 076
|
E-mail/web
|
b)
Scurt istoric :
NOI IERI, ASTAZI SI MÂINE !
Şcoala
Gimnaziala ,, Ada Umbra ,, Ianca,
nume de referinţă în învăţămîntul
oltean; imaginea performanţei şcolare. Am realizat Proiectul planului de
dezvoltare instituţionala care,constituie in acelaşi timp oferta noastră
educaţională. Ce am urmarit ?
In
primul rând CE AM FOST ?
Am
fost istorie . Am crescut cu timpul in toate componentele indeosebi cele
valorice.
Prima atestare documentară
despre existenţa ,,învăţăturii de carte,,la Ianca menţionează:,, După porunca
cinstitei ocârmuiri cu numărul 886/22 februarie 1836 făcând de iznoavă
cercetare în tot cuprinsul acestei plăţi
în niciun sat nu s-a găsit cea mai mică şcoală pentru învăţătură de
copii decât numai la satul Ianca ,în prea puţin număr, sub învăţătura unui Stan
Sin Tudor din acest sat,începută din trecuta lună a lui ghenarie,,.
În anul 1836, în judeţul
Romanaţi sunt menţionate şapte şcoli cu 95 elevi.
Informaţia
de mai sus ne îndreptăţeşte să afirmăm că şcoala Ianca a fost printre primele
şapte şcoli din mediul rural din judeţul Romanaţi.
Din mărturisirile localnicilor
aflăm că ,,Primii dascăli învăţaseră la şcoala mănăstirească Sadova,iar
învăţătura de carte ,copiii o primeau la domiciliul dascălului.,,
Începând cu anul 1838,când s-a
pus problema organizării învăţământului în mediul rural,cincizeci candidaţi
învăţători au urmat cursuri speciale cu misiunea de a deschide şcoli la sate în
judeţul Romanaţi,printre aceştia numărându-se şi Marin Gâlculescu ,fiu de
mirean din Ianca.
La
începutul lunii februarie 1839 la Ianca erau 46 de elevi,iar plata
învăţătorului era asigurată de contribuţia celor 239de enoriaşi.
Printre învăţătorii acelor timpuri s-a
remarcat Niţu Călinescu ,despre care Ion Brandenberg spunea,,Niţu Călinescu
este delegatul ţăranilor ,sfătuitorul lor ,cel care s-a plâns în numele lor că
delimitarea moşiei în urma împroprietăririi din anul 1865 nu s-a făcut conform
art. din Legea rurală…,,
Despre primul local al şcolii ,din
adresa nr.82/30.01.1836 ,trimisă Revizoratului şcolar ,aflăm:,,Comuna are local
de şcoală propriu sub acelaşi acoperiş cu primăria .Se compune din o singură
cameră din zidărie construită în 1857,,.
La 23 Martie 1855 este numit învăţător
Ion Branderburg care va funcţiona până în Martie 1858 când la Ianca va fi
învăţător Stan Mitrică Grigore. În acea vreme şcoala funcţiona cu două clase de
elevi.
Legea instrucţiunii din 1864, hotăreşte
înfiinţarea de 300 şcoli model pe ţară, plătind pe învăţătorii şcolilor
cu un salariu de trei ori mai mare decât la celelalte şcoli rurale. Printre
acestea figurează şi Şcoala Ianca.
În anul 1867 erau înscrişi 27 de
elevi,rămânând în afara şcolii 53 băieţi şi 30 de fete.
Şcoala a evoluat în strânsă legătură
cu evoluţia economică,social demografică a ,,cătunului,,.
Din arhiva şcolii constituită în
anul şcolar 1879/1880 aflăm despre prima dotare cu mobilier şcolar:,,şcoala are
local propriu,format dintr-o singură cameră,cu o suprafaţă de 40 mp.şi era
dotată cu : 4 bănci, 1 dulap , 1 sobă ,1 tablă,1 icoană ,2 hărţi geografice şi
un dosar.,,.
În
urma unei adrese către domnul primar,şcoala a mai fost înzestrată cu :2 bănci,1
dulap pentru conservarea arhivei şcolii şi o tablă de aritmetică. Numărul
elevilor înscrişi era de 44 din 79 băieţi şi 98 de fete cu ,,etate obligatorie
de şcoală,,( pentru cei care nu-şi trimiteau copiii la şcoală se practica
amenda de 10 bani.)
Obiectele
studiate erau:citirea,aritmetica şi religia ,câte 3 ore săptămânal.
La 1 septembrie 1898 ,Primăria s-a
mutat într-un local nou,vechiul local fiind destinat şcolii,creându-se astfel condiţii
mai bune de desfăşurare a orelor. În perioada următoare numărul elevilor creşte
substanţial,depăşind cifra de 140 de elevi din care 104 băieţi şi 37
fete..Creşterea interesului sătenilor pentru carte ,a determinat creşterea
răspunderii statului în vederea asigurării de spaţii şcolare corespunzătoare.
Adresa dirigintelui Petre Diaconescu
către primărie din 24 august 1903 ne informează despre solicitarea acestuia de
strângere de fonduri în vederea construirii unui nou lăcaş de şcoală..Începută
în anul 1904, şcoala se finalizează în anul 1928 ,fiind apreciată ca o şcoală
cu încadrare foarte bună , cei trei învăţători fiind absolvenţi ai şcolii
normale de învăţători-institutori.
Începutul anului şcolar 1919/1920
marchează două evenimente cu urmări benefice activităţii şcolare viitoare:
1.Înfiinţarea
unui nou post de învăţător şi numirea pe post a domnului Emanoil Marcu
,diplomat al Şcolii Normale din Galaţi.
2.Al
doilea eveniment important îl constituie înfiinţarea ,,Şcolii de Fete,,, care
îşi începe activitatea sub conducerea învăţătoarei Eufrosina Diaconescu, orele desfăşurându-se
într-o cameră închiriată. Localul era însă atât de insalubru,încât elevii şi
dascălii se îmbolnăvesc de ,,piept ,, , una dintre învăţătoare ,Elena Domozină
s-a stins din viaţă în sanatoriu.
Legea nr.5424/1924 ,prin care
învăţământul primar devine obligatoriu,adună în clasele I-IV 223 băieţi şi 84
de fete .Toţi aceşti elevi au deprins ştinţa de carte sub tutela a 7 dascăli
titulari. Pentru prima dată au fost reuniţi, băieţi şi fete ,înfiinţându-se
învăţământul mixt.
Şcoala îşi schimbă iarăşi localul prin
mutarea primăriei într-o clădire nouă. Se spune că în această perioadă au
funcţionat dascăli remarcabili prin pregătire,ţinută morală şi educaţie aleasă.
Tot atunci ,a trecut în nefiinţă învăţătoarea - poetă ,Eugenia Ionescu
,cunoscută în lumea literară ca ,,Ada Umbră,,, care s-a stins în tăcere şi în
suflet cu dorul ţinuturilor natale - plaiul Severinului.
,,Deasupra-mi
spinii,aduşi aici din mila vreunui vânt,
Or spune în graiul lor cum
mor străinii,
Acolo unde moartea i-a
înfrânt.,,
Continuându-şi
studiile, copii de ieri au ajuns dascălii şcolii între anii 1930/1960. Sunt
cunoscute familiile Diaconescu,Dumitrescu, Domozină , cărora li s-a adăugat şi
fam Marcu.
S-a
generalizat învăţământul de 7 clase ,studiile finalizându-se cu examen de
absolvire,organizat pe centre de comune. Şcoala Ianca a reunit elevi din satele
limitrofe: Potelu, Dăbuleni, Grojdibodu, Ştefan cel Mare ,Hotaru , Gura
Padinii.
La
îndemnul învăţătorilor şi al inspectorului şcolar,Ion Domozină ,numit din
rândul dascălilor din Ianca se înfiinţează cursuri cu adulţi.(25)
Cel de-al doilea război mondial a avut
urmări aspra procesului de învăŢământ. Învăţătorii plecaţi pe front au fost
supliniţi cu refugiaţi din Basarabia,iar copii au preluat sarcinile bărbaţilor
absenţi din gospodării. Numărul elevilor şi procentul de promovabilitate a
scăzut.
În anul 1957 a fost construit şi dat în
folosinţă primul locaş propriu de şcoală .Cu toate că exista o clădire nouă
,formată din 3 clase, 1 cancelarie şi o sală pentru arhivă,învăţământul din
Ianca a fost în declin. Puţinătatea mijloacelor de informare,lipsa profesorilor
calificaţi,lipsa manualelor,coroborate cu lipsuri de tot felul ,au fost
obstacol pentru elevii ciclului primar de a - şi continua studiile.
În perioada 1960/1989 învăţământul din
satul nostru a cunoscut prefaceri deosebite,creşteri pe toate
planurile:şcolarizare, nivel de instruire şi educaţie. În anul 1964, s-a
generalizat învăţământul de 8 clase,iar între anii 1969/ 1970,în şcoală a
funcţionat învăţământul de 10 clase.
Din păcate,nu avem date referitoare la
funcţionarea unei grădiniţe ,în comuna noastră,până în anul 1960.În acest an
,grădiniţa a început să funcţioneze, în clădire proprie , formată din trei săli
de clasă, cancelarie şi două holuri. Ulterior i s-a adăugat o sală de mese
,unde preşcolarii serveau micul dejun, mâncarea fiind pregătită la cantina IAS.
Numărul preşcolarilor a crescut de la an la an,astfel încât,grupa mică,s-a
mutat într-o casă naţionalizată,totalizând 50 de copii cu vârste cuprinse între
3-4 ani.
În anul 1989,când, şcoala s-a mutat în
clădire nouă,grădiniţa a ocupat vechea clădire a acesteia. Funcţionau,la vremea
aceea 8 grupe ,a câte 20 de
preşcolari,conduse de 8 educatoare şi conducere proprie.
Efectivele de elevi ,creşterea
interesului pentru învăţătură a determinat construirea unui al locaş de şcoală
format din 5 săli de clasă şi dependinţe.
Momentul 1989 a fost primit cu entuziasm
de cadrele didactice,elevi ,părinţi mai ales că ,a fost anul în care comuna
noastră a beneficiat de o şcoală modernă ,constituindu-se dintr-o clădire cu 7
săli de clasă, 1cabinet de fizică-chimie, 1 cabinet biologie,1 cabinet de limba
română ,2 cancelarii , 1 bibliotecă dotată cu 4000 volume şi 1 cabinet
contabil,repartizate pe două nivele.
Ca
puncte forte ,în anul 1995 s-a dat în folosinţă sala de sport ,,Sebastian Domozină,, unică pe Valea Dunării şi a fost
dotat un cabinet de informatică, puncte de atracţie pentru elevi şi locuri de
satisfacere a nevoilor şi curiozităţii acestora.
Reabilitarea fostei clădiri de
şcoală,,şcoala din vale,, şi transformarea
în Centru de documentare şi informare ,în decembrie 2009 a constituit
încă un pas în dezvoltarea şi evoluţia şcolii. CDI constituie acum, locul de desfăşurare a multor activităţi
şcolare şi extraşcolare , locul de întâlnire cu părinţii şi reprezentanţi ai
comunităţii locale precum şi de desfăşurare a şedinţelor de Consiliu
profesoral.
Începând din toamna anului 2011 ,Şcoala Gimnaziala ,,George Vişan” Potelu a
devenit structură a Şcolii Ianca.
CE
SUNTEM?
Suntem un colectiv a cărui principală
calitate este dorinţa de foarte bine materializată prin muncă, printr-o munca
asiduă dăruită idealurior de performanţă;suntem elevii care ştiu ce vor de la
viitor si se pregătesc pentru acest scop;suntem simbolul corectitudinii si daruirii
profesionale;suntem noi Scoala Gimnaziala,,Ada Umbra,, Ianca.
CE
VOM FI?
Vom fi viitorul aşa cum il visăm;vom
fi cei ce vor semana in continuare educaţia bunului simţ si al dorinţei de
foarte bine.
Ne aflăm pe directia cea buna
pentru indeplinirea obiectivelor pe care ni le-am propus. Suntem conştienti că
ne aflăm pe un drum ascendent spre perfecţionarea procesului de învăţământ,ca
rezultat al acţiunilor convergente ce vor avea la îndemână trei elemente
esentiale: elevii, părintii si calitatea a tot ceea ce întreprindem ,ca o
garanţie a durabilităţii realizarii scopului propus.
c) Resurse umane
·
Elevi
În şcoală
sunt instruiţi şi educaţi 315 elevi, repartizaţi în 7 clase la ciclul primar -109
elevi, 9 clase la ciclul gimnazial-140 elevi şi 5 grupe la învățământul preşcolar-66prescolari.
Rata
abandonului şcolar: 1%.
Ponderea elevilor cu rezultate bune şi foarte bune: 77%.
Promovabilitatea
la examenul de Evaluare Națională este de: 94%.
·
Cadre didactice
Şcoala are în
încadrare 32 de cadre didactice, dintre care 28 sunt titulare, şi 4 sunt
suplinitori calificați.
Din cele 32 de
cadre didactice titulare, 20 cadre didactice au gradul didactic I, 6 au gradul
didactic al II-lea, 4 au gradul didactic
definitiv si 2 debutanti .
Personalul
didactic este unul foarte bine pregătit, preocupat în permanenţă de creşterea
calităţii actului educaţional. Peste 85% din personalul didactic al unităţii
este format din cadre didactice titulare ceea ce asigură o mare stabilitate a
profesorilor la clasă, lucru benefic procesului instructiv educativ
·
Personal didactic auxiliar
Este format
dintr-un secretar şi un contabil.
·
Personal nedidactic
Activitatea de
administraţie este asigurată de 2 îngrijitoare la nivelul preşcolar şi 3 pentru
ciclul primar şi gimnazial.
·
Resurse materiale
Clădirea
şcolii este construită în anii 1989, este compusă din parter şi un etaj, având
în dotare 10 săli de clasă specializate şi un
laborator de informatică, laborator dotat cu calculatoare ce sunt conectate la Internet. Şcoala are o
bibliotecă cu un număr de peste 4000 volume, cărţi de specialitate şi
beletristică, o sală de sport, un cabinet de metodică şi grupuri sanitare
pentru elevi şi cadre didactice. În şcoală există amenajate: cabinet
pentru directori, contabilitate, secretariat şi o cancelarie.
Locatii numar cladiri in
care se desfasoara procesul instructiv-educativ pentru PJ si structuri:
Indicatori
|
Cladirea
|
|||
GPN Ianca
|
GPN Potelu
|
Scoala Ianca
|
Scoala Potelu
|
|
Nr. de sali de clasa
|
3
|
2
|
10
|
5
|
Nr. de cabinete
|
1
|
1
|
În scopul menţinerii imobilului la
standardele corespunzătoare activităţilor de învăţământ, în fiecare an sunt
efectuate igienizări, reparaţii şi modernizări ale spaţiilor şcolare, în limita
fondurilor alocat prin buget, fiind adesea utilizate în acest scop o bună parte
din veniturile proprii realizate de instituţie.
Şcoala este prevăzută cu apă
curentă, canalizare, încălzire centrală, iluminat natural şi artificial.
Sălile de clasă sunt dotate cu
mobilier nou, modern, iar procesul de predare-învăţare se desfăşoară prin
folosirea unui bogat material didactic, a 20 de calculatoare, 3 copiatoare,
videoproiector cu ecran, flip chart, 3 imprimante..
Sursele de finanţare ale şcolii sunt:
Consiliul Local şi sponsorizări.
2.2.
INFORMAŢII DE TIP
CALITATIV
Mediul de
provenienţă a elevilor: elevii provin din familii cu pregătire superioră şi
medie.
Calitatea personalului
didactic: calificat 100% şi cu performanţe în activitatea didactică 60%.
Relaţii interpersonale:
sunt bazate pe colaborare, deschidere, cooperare.
Comunicarea, circulaţia
informaţiei: în şcoală există o bună comunicare între elevi, cadre didactice,
părinţi, directori, personal didactic auxiliar, personal nedidactic şi de îngrijire,
precum şi o bună circulaţie a
informaţiei în ambele sensuri.
Ambianţa din unitatea
şcolară: în şcoală domină o atmosferă de lucru, caracterizată prin implicare şi
responsabilitate, prin colaborare şi sprijin reciproc.
2.3. CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ
Se
caracterizează printr-un ansamblu de trăsături având ca valori dominante
cooperarea, munca în echipă, respectul reciproc, ataşamentul faţă de copii,
ataşament faţă de profesie, entuziasm şi dorinţa de afirmare.
Sunt însă şi cazuri de elitism
profesional, individualism, competiţie, rutină, conservatorism şi
automulţumire.
Regulamentul de ordine interioară
a fost elaborat prin consultarea tuturor factorilor interesaţi şi prin
respectarea normelor din Regulamentul de Organizarea si Funcţionare a
Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar. În conţinutul Regulamentului de Ordine
Interioară sunt cuprinse norme privind activitatea elevilor, a cadrelor
didactice, a personalului auxiliar şi a personalului nedidactic.
În ceea ce priveşte climatul
organizaţional putem afirma că este un climat deschis, caracterizat prin
dinamism şi angajare, relaţiile dintre cadre fiind colegiale, de respect şi de
sprijin reciproc.
Directorul şcolii colaborează
bine cu membrii colectivului, ţine seama de sugestiile acestora şi ia decizii
cu privire la reducerea disfuncţiilor semnalate în activitatea şcolii. Toate
aceste aspecte se reflectă pozitiv în activitatea instructiv-educativă şi în
conduita cadrelor didactice.
2.4.
ANALIZA PEST(E)
A. Factori Politico-Legali
a)
Legislaţia muncii:
·
permite
angajarea de către şcoala a personalului calificat şi a specialiştilor pentru compartimentele deficitare;
·
nu
permite eliberarea din funcţie a cadrelor didactice cu performanţe scăzute .
b) Activitatea partidelor politice
·
toate
partidele politice promovează măsuri si politici educaţionale menite să
continue dezvoltarea si modernizarea sistemului;
·
lipsa de continuitate a masurilor de reformă
datorată alternanţei partidelor la guvernare.
·
stimularea
creşterii natalităţii prin facilităţile acordate mamelor pentru creşterea
copiilor.
c) Activitatea de lobby
·
părinţii
reprezintă un factor important în prezentarea realizărilor şcolii şi a
performanţelor instructive-educative
·
cadrele
didactice din învăţământul primar colaborează cu grădiniţa din vecinătatea
şcolii prezentând principalele realizări în activitatea instructiv-educativă şi
performanţele obţinute de elevi.
B.Factori econimici
a) Activitatea economică
·
agricultura
influenţează bugetele familiilor cu copii;
·
apariţia
unor firme private cu productivitate bună oferă oprtunităţi de sponsorizare a
şcolii;
b) Politica bugetară
·
la
nivel local politica bugetară este favorabilă şcolii, asigurându-se sursele
financiare necesare asigurării în condiţii decente pentru desfăşurarea
procesului instructive-educativ.
c) Venitul disponibil al familiei
·
scăderea
veniturilor familiei generează demotivarea elevilor.
C. Factori socio-culturali
a) Atitudinea faţă
de muncă:
·
atitudine
pozitivă faţă de muncă a majorităţii elevilor si părinţilor.
b) Rata
natalităţii:
·
scăderea
anuală a numărului de copii crează probleme de încadrare cu personalul
didactic.
c) Nivelul educaţional
·
majoritatea
elevilor provin din familii cu pregatire medie si superioară.
d) Probleme etnice
·
în
comunitate coexistă armonios populaţii de etnii diferite.
D. Factori tehnologici
a)Dotarea, baza materială
·
clădire
funcţională, cu toate dotările şi utilităţile necesare desfăşurării procesului
instructiv-educativ.
·
acces
la Internet şi televiziune prin cablu.
E.Factori
ecologici
Pe măsura ce tehnologia se perfecţioneaza, stilul nostru de viaţă se
schimbă. Preocupările în domeniul
ecologic, din grija faţă de generaţiile viitoare, au în vedere reducerea
poluării, folosirea unor materiale mai eficiente, reciclarea şi refolosirea
lor. În acest sens şcoala noastră participă la programe de educaţie civică şi
ecologică iniţiate de cadrele didactice sau de partenerii sociali (EcoScoala,
, Educaţia pentru sănătate).
In scoala se desfasoara activităţi
menite să formeze elevilor un comportament ecologic adecvat si ancorat la
specificul localiţătii noastre.
Se promoveaza o educaţie ecologică, pentru mediu.
Se promoveaza o educaţie ecologică, pentru mediu.
Neexistand unitaţi economice mediul
înconjurator nu este afectat .
2.5.
ANALIZAT SWOT
a)
Domeniul curriculum
A.
Puncte
tari
·
şcoala
dispune de documente curriculare oficiale: planuri-cadru, programe şcolare,
metodologii de aplicare a programelor, ghiduri şi standarde de evaluare;
·
curriculum
la decizia şcolii diversificat, care ţine cont
de dorinţele eleviilor, baza materiala şi încadrare;
·
preocupari
în direcţia predării cunoştinţelor prin introducerea softului educaţional;
B.
Puncte
slabe
·
lipsa
manualelor pentru toți copii;
·
nu
se oferă întotdeauna activități diferențiate raportate la nevoile şi nivelul
lor de dezvoltare;
·
în
majoritatea cazurilor elevii nu sunt implicați în propria lor dezvoltare, nu se
folosesc metode au autoreglare.
C.
Oportunități
·
majoritatea
părinţilor colaborează cu cadrele didactice în vederea procurării de auxiliare
şi paraşcolare.
·
oferta
mare de auxiliare didactice permite o selecţie riguroasă în vederea
achiziţionării
·
creşterea
exigenţei părinţilor faţă de serviciile pe care le oferă şcoala,
disponibilitatea acestora la colaborare
D.
Amenințări
·
nu
toţi elevii au posibilitatea să-ţi procure auxiliare şcolare;
·
existenţa
unor necorelaţii între programele şcolare de la învăţământul primar cu cele de
la învăţământul gimnazial;
·
Starea
fizică precară a manualelor la unele obiecte.
b)
Resurse umane
A.
Puncte
tari
·
personal
didactic titular calificat, majoritatea cu gradul didactic I;
·
personal
didactic auxiliar bine pregatit la toate compartimentele;
·
personal
nedidactic constiincios si disciplinat;
·
elevi
dotaţi pentru activitatea de performanţă;
·
participarea
cadrelor didactice la cursuri de formare pe o tematica diversă;
·
cadrele
didactice au abilităţi în domeniul IT şi preocupări pentru predarea lecţiilor
asistată pe calculator.
B.
Puncte
slabe
·
conservatorism
în utilizarea metodelor activ-participative de predare-învăţare-evaluare la
ciclul gimnazial;
·
valorificarea
insuficientă a datelor obţinute în urma monitorizării şi controlului
activităţii didactice
C.
Oportunități
·
părinţi
care solicită şi manifestă interes pentru o pregătire de calitate;
·
posibilitatea
parcurgerii unor stagii de formare continuă
D.
Amenințări
·
fluctuaţia
personalului didactic suplinitor;
·
scăderea
numărului de copii creaza probleme de încadrare cu personalul didactic.
c)
Resurse materiale
A.
Puncte
tari
·
şcoala
dispune de o bază materială deschisă dezvoltării;
·
şcoala
deţine autorizaţie de funcţionare;
·
conectarea
la Internet
si la televiziune prin cablu;
B.
Puncte
slabe
·
lipsa
unei evidenţe si a unui control în vederea recuperării pagubelor realizate de
către elevi;
·
unele
cadre didactice nu îşi asumă responsabilitatea gestionării şi întreţinerii
bunurilor din sala de clasă;\
·
lipsa
unui proiect cu finanţare externă;
·
utilizarea
incorectă a utilităţilor de către elevi.
C.
Oportunități
·
descentralizarea
finanţării şi autonomia instituţională permit o gestionare mai eficientă a
fondurilor;
·
alocarea
de catre Primarie a fondurilor financiare necesare în vederea asigurării de
condiţii materiale decente;
D.
Amenințări
·
bugetul
limitat al comunităţii locale faţă de nevoile şcolii;
d)
Relații comunitare şi de parteneriat
A.
Puncte
tari
·
colaborarea
cu Primaria, Politia locală dispensarul;
·
colaborare
bună cu Biserica;
·
colaborare
cu Centrul Cultural şi cu Biblioteca ;
·
relaţii
de parteneriat cu Consiliul Reprezentativ al Părinţilor;
·
relaţii
de parteneriat cu şcoli din Bulgaria şi cu alte şcolii din județ.
B.
Puncte
slabe
·
număr
mic de proiecte de parteneriat cu şcoli din municipiu şi din ţară;
·
inconsecvenţa
în promovarea imaginii şcolii în comunitate.
C.
Oportunități
·
paletă
largă de oferte pentru proiectele de parteneriat;
·
asistenţă
de specialitate în realizarea de proiecte de parteneriat;
·
lobby
din partea părinţilor privind realizările şi performanţele şcolii;
·
deshiderea
spre colaborare a instituţiilor şi organizaţiilor din comunitatea locală.
D.
Amenințări
·
timpul
limitat al părinţilor conduce la o slabă implicare a acestora în viaţa şcolii;
·
perceperea
eronată de către o parte a comunităţii a problematicii vaste din activitatea şcolii.
II. STRATEGIA
1. VIZIUNEA
Şcoala Gimnaziala ,, Ada Umbra ,, este o
şcoala în slujba comunitatii, având capacitatea de a funcţiona ca o structura
eficienta si echitabila pentru toate categoriile de copii şi de a asigura
progresul tuturor elevilor săi, astfel
încat,,mâine sa fii mai bun ca azi” !
În
egală măsură, munca de zi cu zi a elevilor şi profesorilor a determinat
identitatea şi evoluţia şcolii, construind în permanenţă dimensiunile sale
esenţiale: tradiţie şi calitate. Adaptându-se
cerinţelor societăţii de astăzi şi promovând o dezvoltare socială, culturală şi
economică susţinută şi conformă realităţilor europene, viziunea la început de secol XXI se poate exprima sintetic astfel: Educarea viitorilor intelectuali, creatori
de cunoaştere pentru societatea de mâine.
În sensul acestei viziuni comune a
profesorilor, elevilor, părinţilor şi a comunităţii locale în general, procesul
educaţional valorizează în primul rând formarea competenţelor-cheie necesare
pentru societatea cunoaşterii.
2. MISIUNEA
Deviza şcolii:
„ Oricât de mult costă ştiinţa, costurile sunt incomparabil mai mici decât
neştiinţa. „
Grigore Moisil
A fi un bun educator presupune a fi, în primul rând, un cadru didactic
orientat spre viitor,
cu responsabilitate faţă de misiunea
educării şi învăţării.
Misiunea unităţii
noastre şcolare este cunoscută şi asumată de către toate grupurile de interes
reprezentate în şcoală: părinţi, elevi, profesori, autorităţi locale, agenţi
economici, alţi reprezentanţi ai comunităţii.
Misiunea Şcolii Gimnaziale „Ada Umbra”este aceea de a fi deschisă
pentru toţi copiii, indiferent de etnie, religie şi sex pentru a se simţi
competenti în a deţine şi utiliza informaţia, deschisi spre schimbare şi spre
învăţarea şi respectarea valorilor unei societăţi democratice. Oferim şanse
egale de dezvoltare armonioasă, de formare profesională, de parteneriat pentru
educaţia estetică şi de cultură generală a copiilor.
Misiunea şcolii noastre derivă totodată şi din nevoile de
educaţie identificate prin prisma integrării europene a României.
Şcoala, ca şi comunitate,
caută să satisfacă nevoia fiecărui elev de a se simţi competent, legat de alţii
şi autonom, de a se simţi competent în a deţine şi utiliza informaţia, deschis
spre schimbare şi spre învăţarea şi respectarea valorilor unei societăţi
democratice.
3.ŢINTE (SCOPURI) STRATEGICE
1.
Curriculum
la decizia şcolii diversificat şi atractiv, realizat prin consultarea elevilor
şi părinţilor şi cuprinderea fiecărui elev într-o formă de educaţie extracurriculară;
2.
Prevenirea
eşecului şcolar şi includerea tuturor elevilor într-o formă superioară de
şcolarizare, creşterea performanţei
şcolare.
3.
Gestionarea,
întreţinerea şi menţinerea funcţionalităţii patrimonului şcolii, dezvoltarea
acestuia prin accesarea de fonduri UE.
4.
Promovarea
imaginii şcolii în contextul climatului concurenţial actual de descentralizare
şi autonomie instituţională.
4.OPŢIUNI
STRATEGICE
Ţinta strategică
|
OPŢIUNEA STRATEGICĂ
|
|||
Opţiunea
cuurriculară
|
Opţiunea financiară a
dotărilor materiale
|
Opţiunea
investiţiei în resursa umană
|
Opţiunea
relaţiilor comunitare
|
|
Curriculum la decizia şcolii diversificat şi atractiv, realizat prin
consultarea elevilor şi părinţilor şi cuprinderea fiecărui elev într-o formă
de educaţie extracurriculară;
|
- Aplicare de chestionare elevilor şi părinţilor;
- Creşterea atractivităţii si aplicabilităşii opţionalelor;
- Activităţi extracurriculare complementare.
|
- Achiziţionarea materialelor necesare prevăzute în
programele disciplinelor opţionale;
- Identificarea surselor de finanţare;
- Folosirea eficientă a dotărilor existente.
|
- Stimularea materială a cadrelor didactice care
realizează discipline opţionale şi activităţi extracurriculare de calitate;
|
- Extinderea parteneriatului cu părinţii şi implicarea
acestora în pregătirea şi desfăşurarea activităţilor extracurriculare;
- Extinderea parteneriatului cu instituţii şi ONG-uri
|
Prevenirea eşecului şcolar,
creşterea performanţelor elevilor supradotaţi şi includerea tuturor elevilor
într-o formă superioară de şcolarizare;
|
- Realizarea învăţământului diferenţiat pentru
asigurarea incluziunii copiilor cu CES
şi prevenirea eşecului şcolar ;
- Creştera aportului dişciplinelor opţionale le
asigurarea pregătiri de bază a elevilor ;
- Realizarea de programe de pregătire suplimentară a
elevilor capabili de performanţă.
|
- Folosirea eficientă a materialului didactic şi a
mijloacelor de învăţământ din dotare;
- Asigurarea fondurilor necesare pentru achiziţionarea
de noi mijloace de învăţământ şi material didactic ;
|
- Motivarea şi stimularea materială a cadrelor
didactice ai căror elevi obţin
rezultate le competiţiile naţionale.
|
- Transmiterea către licee şi şcolile de arte şi
meserii a fişei de caracterizare psihopedagogică a absolvenţilor ;
- Activităţi de parteneriat cu licee şi scoli de arte
şi meserii în vederea cuprinderii tuturor absolvenţilor clasei a VIII-a
într-o formă de învăţământ
|
Gestionarea, întreţinerea şi
menţinerea funcţionalităţi patrimoniului şcolii , dezvoltarea acestuia prin
accesarea fondurilor UE.
|
-
Tematica orelor educative va cuprinde aspecte ce ţin de păstrarea şi
întreţinerea bazei materiale a şcolii;
- Includerea în cadrul lecţiilor a elementelor
educative de păstrare şi întreţinere a bazei materiale a şcolii ;
- Realizarea unor investiţii în cadrul Programului
Operaţional Regio, axa prioritară privind îmbunătăţirea infrastructurii
sociale.
|
- Proiecte de buget fundamentate care să acopere
cheltuielile de întreţinere şi reparaţii;
- Realizarea unei execuţii bugetare echilibrate;
-procurarea de fonduri extrabugetare;
- Realizarea programului de achiziţii de bunuri şi
servicii în condiţiile legii;
- Aplicarea prevederilor regulamentului şcolar pentru
recuperarea pagubelor produse de elevi.
|
- asumarea răspunderii personalului didactic privind
păstrarea patrimoniului şcolii;
- Implicarea membrilor consiliului de administraţie în
gestionarea bunurilor şi recuperarea pagubelor;
- Instituirea unui premiu în bani pentru motivarea
elevilor şi cadrelor didactice privind păstrarea bunurilor materiale ale
şcolii.
|
- Colaborarea cu comitetele de părinţi ale claselor;
- Implicarea Consiliului Reprezentativ al Părinţilor în
identificarea de noi surse de finanţare.
|
Promovarea imaginii şcolii în
comunitate
|
- Implicarea elevilor şi cadrelor didactice în
popularizarea rezultatelor şcolii în rândul părinţilor;
- Se vor edita pliante şi afişe care vor cuprinde
informaţii despre realizările şcolii;
- Se va asigura informarea comunităţii locale prin
intermediul mass-media locală;
- Realizarea de parteneriate pentru desfăşurarea de
activităţi culturale în comunitate.
|
- Identificarea de resurse extrabugetare pentru
realizarea materialelor promoţionale;
- Asigurarea logisticii necesare pentru desfăşurarea
activităţilor de mediatizare şi diseminarea a informaţiilor;
- Proiectul de buget va prevedea fonduri pentru
premierea elevilor şi formaţiilor câştigătoare.
|
- Popularizarae prin mass-media a factorilor implicaţi
în activităţile de parteneriat;
- Motivarea participanţilor prin acordarea de premii.
|
- Implicarea părinţilor în acţiuni de promovare a
imaginiii şcolii;
- Realizarea unor activităţi extracurriculare în
parteneriat cu Consiliul Reprezentativ al Părinţilor.
|
III. IMPLEMENTAREA STRATEGIE
PLAN OPERAŢIONAL
DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI DE DEZVOLTARE
INSTITUŢIONALA
AN ŞCOLAR 2013 – 2014
PROGRAMUL DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A OFERTEI EDUCAŢIONALE A
ŞCOLII
|
||||||
TINTĂ STRATEGICĂ: CDŞ DIVERSIFICAT ŞI ATRACTIV,
REALIZAT PRIN CONSULTAREA ELEVILOR ŞI PĂRINŢILOR
|
||||||
ACTIVITATEA
|
REZULTAT
|
TERMEN
|
RESPONSABILI
|
RESURSE
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
|
BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE
|
1.
Aplicarea de chestionare părinţilor şi elevilor referitoare la oferta de
discipline opţionale din anul şcolar trecut şi propuneri pentru anul şcolar
în curs
|
-
realizarea unui CDŞ care să ţină seama şi de propunerile elevilor şi
părinţilor.
|
Oct.
2013
|
-
director adj.
-
învăţători
-
diriginţi
|
-
elevi
-
părinţi
-
cadre didactice
-
chestionare
|
-
cel puţin 4 propuneri vor fi incluse în CDŞ
|
-
bugetul şcolii are asigurate sumele necesare pentru perfecţionare cu plata de
la bugetul local.
|
2.
Prelucrearea datelor oferite de chestionare, prezentarea proiectului CDŞ în
Consiliul profesoral, în şedinţele cu părinţii şi în orele de dirigenţie
|
-
proiect CDŞ unanim apreciat de către elevi, părinţi şi cadre didactice.
|
Nov..
2013
|
director
|
-
baza de date
-
învăţători
-
diriginţi
|
-
proiectul CDŞ va fi aprobat cu peste 90% din voturi
|
|
3.
Testarea opţiunilor elevilor privind CDŞ 2014-2015
|
-
paleta largă a disciplinelor opţionale oferă elevilor posibilitatea alegerii
opţionalului dorit
|
Ian.
2014
|
-
director adj.
-
învăţători
-
diriginţi
|
-
tabele nominale cu opţiuni
|
-
toţi elevii vor opta pentru minium un opţional din oferta CDŞ
|
PROGRAMUL DE ASIGURARE A PREGĂTIRII DE BAZĂ A
ELEVILOR ŞI DE CREŞTERE A
PERFORMANŢELOR ŞCOLARE
|
||||||
TINTĂ STRATEGICĂ: PREVENIREA EŞECULUI ŞCOLAR,
CREŞTEREA PERFORMANŢELOR ELEVILOR SUPRADOTAŢI ŞI INCLUDEREA TUTUROR ELEVILOR
ÎNTR-O FORMĂ SUPERIOARĂ DE ŞCOLARIZARE
|
||||||
ACTIVITATEA
|
REZULTAT
|
TERMEN
|
RESPONSABILI
|
RESURSE
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
|
BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE
|
1.
Aplicarea diferenţiata a sarcinilor de lucru pentru elevii cu probleme în
învăţare, elaborarea şi realizarea palnului de intervenţie personalizat,
precum şi a curriculum-ului adaptat.
|
-
promovarea reală a tuturor elevilor
|
Iun
2013
|
-
director adj.
-
şefi comisii şi cadre metodice
|
-
elevi
-
părinţi
-
cadre didactice
|
-
scăderea cu 50% a numărului de corigenţi
|
|
2.
Organizarea, planificarea şi realizarea prgătirii pentru performanţă
|
-
elevi foarte bine pregătiţi, capabili să obţină rezultate de performanţă la
concursurile şi olimpiadele şcolare, inclusiv o calificare la faza naţională
|
iun.
2013
|
-
director adj.
-
şefi comisii şi cadre metodice
|
-
elevi
-
părinţi
-
cadre didactice
|
-
creşterea cu 25% a numărului de premii
|
-
performanţe apreciate cu premii în bani din
fondul de premiere.
|
PROGRAMUL DE REPARAŢII ŞI ACHIZIŢII
|
||||||
TINTĂ STRATEGICĂ: GESTIONAREA, ÎNTREŢINEREA ŞI
MENŢINEREA FUNCŢIONALITĂŢII PATRIMONIULUI ŞCOLII
|
||||||
ACTIVITATEA
|
REZULTAT
|
TERMEN
|
RESPONSABILI
|
RESURSE
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
|
BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE
|
1.Gestionarea
şi întreţinerea patrimoniului din clase
|
-
ambient şcolar igienic şi plăcut
|
2013-2014
|
-
învăţători
-
diriginţi
|
-
elevi
-
părinţi
-
personal administrativ
|
- scăderea
cu 50% a pagubelor realizate de către elevi
|
-
|
4.
Zugrăvirea sălilor de clasă, a holurilor şi grupurilor sanitare
|
-
crearea de condiţii igienice în spaţiul şcolar
|
Aug.2014
|
-
director
|
-
consiliul local
-
personal adm.
|
-
mediu ambiant igienic şi estetic
|
-
consiliul local
|
6.
Finalizarea Grupului sanitar
|
-condiții
igienico-sanitare optime
|
Aug.2014
|
-
director
|
-
consiliul local
|
-
consiliul local
|
PROGRAMUL DE INCLUDERE A ŞCOLII ÎN CIRCUITUL DE
VALORI LOCALE , NAŢIONALE, EUROPENE
|
||||||
ŢINTĂ STRATEGICĂ: PROMOVAREA IMAGINII ŞCOLII ÎN
COMUNITATE
|
||||||
ACTIVITATEA
|
REZULTAT
|
TERMEN
|
RESPONSABILI
|
RESURSE
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
|
BUGET ŞI SURSE DE FINANŢARE
|
1.
Dezvoltarea de relaţii de parteneriat cu instituţii din comună
|
-
integrarea activităţilor elevilor şi cadrelor didactice în viaţa spirituală a
comunității
|
Sem I
|
- director
adj.
-
consilier proiecte şi programe educative
|
- elevi
- părinţi
- cadre
didactice
|
-
creşterea cu 15% anumărului de proiecte de parteneriat
|
|
2.
Popularizarea prin intermediul mass-media a factorior implicaţi în activităţi
de parteneriat
|
-
comunitatea face cunoştiinţă cu realităţile şi preocupările şcolii
|
2013-2014
|
- director
adj.
-
consilier proiecte şi programe educative
|
- elevi
- părinţi
- cadre
didactice
|
-
minimum o apariţie pe săptămână în mass media locală
|
|
3.
Implicarrea părinţilor în acţiuni de promovare a imaginii şcolii, realizarea
de serbări, carnavaluri, tombole
|
-
dezvoltarea relaţiei şcolă-familie
|
Sem
II
|
- director
adj.
-
consilier proiecte şi programe educative
|
- elevi
- părinţi
- cadre
didactice
|
-
organizarea unor activităţi lunare
|
|
5.
Realizarea unor relaţii de parteneriat cu diferite şcoli din județ
|
-
schimb util de cunoştinţe şi experienţă
|
Mai 2014
|
- director
|
- elevi
- părinţi
- cadre
didactice
|
-500 de
participanţi
|
5.
REZULTATE AŞTEPTATE
A).
CURRICULUM
1.
Oferta
de discipline opţionale satisface cerinţele elevilor şi părinţilor în procent
de peste 90%.
2.
Gama
largă de activităţi extracurriculare oferă posibilitatea ca fiecare elev să
desfăşoare cel puţin un tip de activitate în afara programului de şcoală.
B).
RESURSE UMANE
1.
80%
din numărul cadrelor didactice vor aplica metode activ-participative şi
diferenţiate pe particularităţi de vârstă şi individuale ale fiecărui elev;
2.
40%
din numărul cadrelor didactice care predau la gimnaziu vor efectua cel puţin un
stagiu de formare în specialitate, metodica predării specialităţii sau metode
de a asigura managementul eficient al clasei.
C).
RESURSE MATERIALE ŞI FINACIARE
1.
Spaţiul
şcolar funcţional la standarde ridicate
de curăţenie şi igienă;
2.
Reducerea
cu cel puţin 50% a pagubelor produse de elevi în unitatea şcolară.
3.
Fonduri
suplimentare obţinute prin proiecte finanţate în cadrul programelor naţionale
sau internaţionale.
D).RELAŢII
COMUNITARE
1.
Creşterea cu 30% a numărului de convenţii de
parteneriat încheiate cu unităţile şcolare din comună şi judeţ;
2.
Încheierea
a cel puţin 3 convenţii de parteneriat cu ONG-urile locale pentru derularea de
proiecte pe diferite componente educaţionale.
6. PROGRAME DE DEZVOLTARE
Nr. Crt.
|
Domeniul funcţional
|
Obiective propuse
|
2013
2014
|
2014
2015
|
2015
2016
|
2016
2017
|
|
1.
|
CURRRICULUM ŞI VIAŢA ŞCOLARĂ
|
Realizarea şi aplicarea unui
chestionar pentru cunoaşterea intereselor elevilor şi părinţilor pentru
disciplinele opţionale;
|
|||||
Elaborarea programelor pentru
disciplinele opţionale alese de elevi;
|
|||||||
Proiectarea activităţilor
extracurriculare şi cuprinderea tuturor elevilor într-o formă de activitate
nonformală.
|
|||||||
2.
|
RESURSE UMANE
|
Participarea cadrelor
didactice la programe de formare;
|
|||||
Creşterea calităţii
procesului de predare-învăţare şi asigurarea educaţiei de bază pentru toţi
elevii;
|
|||||||
Perfecţionarea cadrelor
didactice privind managementul clasei;
|
|||||||
Implicarea cadrelor didactice
în activităţi de cercetare pedagogică în vederea elaborării de materiale
metodice şi instrumente de activitate didactică (fişe, teste);
|
|||||||
Perfecţionarea cadrelor
didactice în utilizarea calculatorului şi creşterea numărului de lecţii în
Sistemul Educaţional Informatizat.
|
|||||||
3.
|
RESURSE MATERIALE ŞI FINANCIARE
|
Asigurarea condiţiilor
materiale optime pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ;
|
|||||
Asigurarea finanţării pentru
activităţi de întreţinere şi dezvoltare a patrimoniului;
|
|||||||
Procurarea de fonduri
extrabugetare pentru achiziţionarea de materiale şi pentru acordarea de
stimulente materiale şi premii pentru performanţe şcolare şi didactice.
|
|||||||
Creşterea funcţionalităţii
platformei SEI;
|
|||||||
Gestionarea de către
învăţători, diriginţi şi comitetele de părinţi ale claselor a patrimoniului
din sălile de clasă;
|
|||||||
Identificarea de programe de
finanţare externă şi scrierea de proiecte.
|
|||||||
4.
|
RELAŢII COMUNITARE
|
Realizarea unui proiect de
parteneriat
|
|||||
Identificarea de noi programe
de finanţare pentru realizarea proiectului cultural “Hora Izbiceni”
|
|||||||
Înfiinţarea unui grup de
sportivi pe karate
|
|||||||
Realizarea de campanii de
strângere de fonduri în parteneriat cu Centrul Cultural „Tudor Gheorghe”
|
IV. MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA
PROIECTULUI
1.
MONITORIZAREA
INTERNĂ
NR.
|
ACŢIUNEA
|
RESPONSABIL
|
PARTENERI
|
TERMEN
|
ÎNREGISTARREA
REZULTATELOR
|
INSTRUMENTE
|
INDICATORI
|
1.
|
Elaborarea şi afişarea proiectului de dezvoltare
instituţională
|
director
|
- şefii comisiilor şi catedrelor;
- comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii
|
sept 2013
|
produsul final
|
fişă de apreciere
|
criteriile de realizare a PDI
|
2.
|
Curriculum la Decizia Şcolii: proiectare şi aplicare
|
director adj.
|
- şefii comisiilor şi catedrelor;
|
2013/2014
|
proiect CDŞ
|
fişe de evaluare
|
standardele de evaluare
|
3.
|
Înscrierea la cursuri de formare
|
director
|
- responsabil de formare continuă
|
Pe parcursul derulării proiectului
|
in baza de date a scolii
|
liste de prezenţă la cursuri.
|
număr de cadre didactice inscrise.
|
4.
|
Starea de funcţionalitate a clădirii
|
director
|
- învăţători, diriginţi, elevi, personal administrativ
|
săptămânal
|
registrul de evidenţă a reparaţiilor
|
analize, rapoarte
|
Volumul cheltuielilor pentru reparaţii curente.
|
5.
|
Proiecte de parteneriat în derulare sau în pregătire
|
director adj.
|
- responsabil cu proiecte şi programe educaţionale şi
cadrele didactice
|
lunar
|
în baza de date a şcolii
|
analize, fişe de evaluare
|
număr proiecte
|
6.
|
Imaginea şcolii reflectată în mass-media
|
director adj.
|
- responsabil cu promovarea imaginii şcolii
|
săptămânal
|
in baza de date a scolii
|
situaţii statistice
|
2.
MONITORIZARE
EXTERNĂ - Va fi realizată de
reprezentanţii ISJ , MEN
3.
EVALUARE
INTERNĂ
NR.
|
ACŢIUNEA
|
RESPONSABIL
|
PARTENERI
|
TERMEN
|
ÎNREGISTAREA
REZULTATELOR
|
INSTRUMENTE
|
INDICATORI
|
1.
|
Disciplinele opţionale realizate în urma chestionării
elevilor şi părinţilor
|
Director adjunct
|
- comisia pentru asigurarea şi evaluarea calităţii,
şefii comisiilor şi catedrelor
|
-la finalul acţiunii
|
In baza de date a şcolii
|
- chestionare, fişe de apreciere, fişe de analiză a
documentelor
|
- descriptori de performanţă, număr persoane
chestionate, număr discipline opţionale realizate
|
2.
|
Creşterea calităţii procesului de predare învăţare
reflectată în rezultatele elevilor
|
Director
|
- comisia pentru asigurarea şi evaluarea calităţii,
şefii comisiilor şi catedrelor
|
-semestrial
|
în baza de date a şcolii
|
- analize, statistici
|
- numărul cadrelor didactice formate, numărul elevilor
promovaţi, mediocri şi cu rezultate de performanţă
|
3.
|
Situaţia spaţiilor de învăţământ şi a clădirilor
şcolare
|
Director
|
- comisia pentru asigurarea şi evaluarea calităţii
|
-semestrial
|
în baza de date a şcolii
|
- analize, rapoarte
|
- creşterea/scăderea cheltuielilor de întreţinere
|
4.
|
Proiecte de parteneriat realizate
|
Director
|
- responsabil cu proiecte şi programe educaţionale.
|
-semestrial
|
în baza de date a şcolii
|
- analize
|
- Numărul de proiecte de parteneriat aprobate
|
5.
|
Realizări ale şcolii reflectate în mass media locală şi
naţională
|
Director adjunct
|
- responsabil cu promovarea şcolii
|
-lunar
|
în baza de date a şcolii
|
- statistici, rapoarte
|
- numărul de apariţii pozitive în mass-media
|
4.MONITORIZARE EXTERNĂ
- Va
fi realizată de reprezentanţii ISJ , MEN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu